Op donderdag 29 september was het smullen. Mixed Emotions Live is hét inspiratiefestival voor marcom-professionals met trends, réclame, kunst, muziek, food, marketing, interactie en duurzaamheid. Geen lange, gortdroge PowerPoints, maar korte, krachtige sessies van sprekers waar je ‘ja!’ tegen zegt. Dit jaar hadden we een extra lekkere line-up voor je. Laat je hier alvast inspireren voor wat je in 2023 kan verwachten!
Tip: Download de MELive App. Zo heb je de timetable, plattegrond en sprekersinformatie altijd bij de hand op je mobiel. Plus, je krijgt een melding als je favoriete spreker bijna begint.
Merk
Karen van der Kruit & Sid de Koning Hagens PR
In navolging van de filosofie van HAGENS, vertellen Karen en Sid je over wat zij noemen ‘human driven PR’. Dus free publicity gedreven campagnes waarbij het startpunt de mens is, waarbij PR en sales hand in hand kunnen gaan. En over hoe een maatschappelijk PR-inzicht ook heel commercieel kan werken.
David Snellenberg is ECD en oprichter van Dawn, een creatief strategisch bureau dat de link legt tussen social awareness en commercieel succes. Het is het eerste reclamebureau dat B Corp werd in Nederland. Dawn is verantwoordelijk voor spraakmakend werk voor merken zoals Greenpeace, Grolsch en Triodos Bank.
Hans Molenaar is directeur bij Beeckestijn Business School. Hij heeft een internationale B2B marketingachtergrond en gewerkt voor o.a. AT&T, NCR, Royal Bank of Scotland en diverse B2B startups. Daarnaast is hij voorzitter van de Marketing Literatuurprijs en de Marketing Wetenschapsprijs.
Nienke van de Streek (43) heeft een hart voor retail en is haar hele leven al werkzaam voor prachtige merken met een uitdaging, zoals HEMA, C1000, Jumbo en Blokker. Merken bouwen en organisaties in beweging krijgen, dat is waar zij al haar energie in steekt.
Met meer dan 25 jaar ervaring in marketing en communicatie, versterkt Ewa Skotnicki sinds eind 2018 het Fairphone-team als Head of Brand. Ewa heeft een passie om merken te bouwen en daarmee een betekenisvolle verandering teweeg te brengen in de maatschappij.
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij AFAS Software en in die rol verantwoordelijk is voor klantsucces en employer branding bij AFAS. Ook is hij bestuurslid van de NIMA B2B-community.
Dorkas Koenen (52) werkt al meer dan 25 jaar in het marketingvak, sinds eind 2016 als Chief Marketing Officer & Executive Vice President bij Rabobank. Eerder deed hij o.a. nationale- en internationale ervaring op in telecom (Vodafone), vermogensbeheer (Robeco) en in de energiebranche (Essent). In mei 2022 werd hij door vakgenoten verkozen tot ‘Adformatie CMO of the year’.
Lucas Bugter is Director of Operations bij voetbalcommunity 433. Hij heeft passie voor het bouwen van merken op social media, ontwikkelen van (digitale) platformen en bedenken van online videoformats. In zijn rol bij 433 komt dit allemaal samen en is hij de verbindende factor tussen de verschillende teams.
Storytelling. Het is nog steeds de basis van ons vak. En misschien wel van ons mensen. Lotte leert je er alles over. Hoe zet je nou een sterk concept en verhaal op? Als docent van de Storytelling Academy bij REDUCATIONS en regisseur bij REDRUM heeft ze er aardig wat ervaring in. To say the least. Kan jij gewoon je graantje van meepikken.
Tekst is de belangrijkste factor voor meer conversie. Bam. Dikke claim. Meer leads, meer klanten, meer omzet. Dus wil je met copy en neuromarketing direct meer impact maken?Leren hoe je de principes van Cialdini, Kahneman en Fogg vertaalt naar breinvriendelijke zinnen en converterende teksten? Martin van Kranenburg vertelt je hoe.
Robert-Jan Rietveld is beter bekend als Bertus, van het illustere duo Leen en Bertus. De grondleggers van het testosteron bastion genaamd Schorem. In het hartje van de stad waar de hemden met opgerolde mouwen in de etalage liggen, de schepen nog van hout zijn en de mannen van staal: Rotterdam. Tenminste, zo stond het in hun businessplan van twaalf jaar geleden. Tegenwoordig zien ze het allemaal wat milder en is Schorem vooral een plek waar de hoogste kwaliteit geleverd wordt als het om haar, baard of gladgeschoren porem gaat.
Arco Gnocchi (42) is hoofdredacteur bij Dag en Nacht Media, de grootste podcastuitgever van Nederland, waarbij de focus ligt op concept- en talentontwikkeling. Daarnaast maakt hij twee van de populairste podcast van Nederland: Pak Schaal (Voetbal International) & Alle Geschiedenis Ooit (Podimo).
Charlotte Vermeer, heeft een carrière opgebouwd in de reclame en 6 jaar geleden de stap gemaakt naar branded content bij het grootste vrouwenmerk van Nederland: LINDA. In de functie van creative lead branded content ontwikkelt zij creatieve concepten voor LINDA., LINDA.meiden en Vogue.nl.
We kennen Klaas Dijkhoff natuurlijk als prominent VVD’er en Slimste Mens. Maar na de politiek ging hij aan de slag bij SUE & The Alchemists, dat zich bezighoudt met het toepassen van gedragswetenschap om de keuzes van mensen voor een product, dienst of partij te begrijpen en te beïnvloeden. Clever stuff…
Marijn van der Laan neemt je mee in de wereld van de digitale (on)toegankelijkheid. In Nederland heeft 25%(dat lees je goed, ja!) van de bevolking een functiebeperking. Denk daarbij aan dove, blinde, cognitief beperkte en fysiek beperkte mensen. Waar lopen zij als bezoeker van jouw online organisatie, website, app of documenten tegenaan? Dat is soms best confronterend…
Altuïtion is dé Customer & Employee Experience Consultancy van Nederland. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat ze echt alles weten over klantbeleving en het aan je binden van die klanten. En je collega’s ook trouwens. Oftewel: hoe maak je fans van ze? Stephan vertelt er alles over.
Nienke: Zonder blije medewerkers, geen blije klanten. Zij snapt ’t als geen ander. Als senior communicatieadviseur van Centraal Beheer richt Nienke zij zich vooral op interne communicatie. Ze verbindt medewerkers door alle lagen van de organisatie heen.
Matthijs: Als communicatiespecialist en contentcreatief is hij dagelijks bezig om van zijn collega’s écht betrokken en bevlogen medewerkers te maken, nóg meer dan ze al zijn.
Soms is spelen de beste manier om een ingewikkeld vraagstuk te doorgronden. En dat is precies waar Edwin de Vos organisatie bij helpt als Partner in Professional Play. Met behulp van de LEGO SERIOUS PLAY methodiek.
De LEGO SERIOUS PLAY methodiek werd zo’n twintig jaar geleden door de LEGO Groep ontwikkeld als strategische interventie. Eerst voor intern gebruik, maar al snel kwam het ook beschikbaar voor andere organisaties. En daar bleek de methodiek uiterst effectief bij het beantwoorden van een grote diversiteit aan ingewikkelde organisatievraagstukken.
Edwin de Vos en zijn colLEGO’s van Professional Play verzorgen LEGO SERIOUS PLAY sessies en trajecten voor uiteenlopende opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Daaronder ook regelmatig vraagstukken in het marcom-domein. Hoe dat werkt? Dat ervaar je tijdens deze workshop. Binnen een paar tellen zit je met je handen aan de LEGO. En grote kans dat je daar mee doorgaat als de workshop is afgelopen :-)
Ralph Poldervaart en Sander van Duijn Storytelling als strategie
StoryDiggers is opgezet door Ralph Poldervaart en Sander Van Duijn. Na een aantal omzwervingen in marketingadvies hebben zij zich volledig toegelegd op storytelling voor organisaties die ze helpen hun verhaal te vinden, vast te leggen en uit te dragen. Naast het ontwikkelen van verhaalstrategieën voor opdrachtgevers geven ze colleges en trainingen bij Beeckestijn Business School.
Kees Kerkvliet Hoe krijg je CX-plannen en Customer Journeys van papier af?
Kees Kerkvliet is Managing Director van klantbelevingsbureau TOTE-M en richt zich op het optimaliseren van klantbeleving. Met dit bureau creëert, faciliteert en borgt hij waardevolle ontmoetingen tussen medewerkers, het merk en de klant. Daarnaast is hij als Kerndocent verbonden aan de Beeckestijn Business School.
The HankFive en Nico Dijkshoorn Het verdriet dat schuilgaat in de Ikea
Het trio speelt voornamelijk covers. Klassiekers van onder andere The Allman Brothers en The Velvet Underground passeren de revue. Toch overstijgt het de gemiddelde coverband in de kroeg. Voornamelijk vanwege de anekdotes en de interactie met het publiek. Het is eigenlijk een soort muzikaal theater. Niet dat het trio muzikaal amateuristisch overkomt, integendeel. Er blijkt een verrassend begenadigd gitarist schuil te gaan in Nico Dijkshoorn. Naast scheurende bluessolo's bewijst hij zijn diversiteit met funky gitaarlicks in een cover van Bill Withers, “de coolste motherfucker ooit”. Maar ook country en rammel rock ‘n’ roll worden met verve ten gehore gebracht. Dit is ook te danken aan het funky drumwerk van Herman Klaassen en de strakke baslijnen van Fred van Klaveren.
Tatoeëren is een kunst. En dat maakt deze held tot een van Nederlands grootste kunstenaars. Henk Schiffmacher heeft zo’n beetje alle grote artiesten van deze tijd van een tatoeage voorzien. Sommige van hen zijn vrienden voor het leven geworden.
Zoals Anthony Kiedis frontman van de Red Hot Chili Peppers, voor wie hij ook het artwork heeft ontworpen van Blood Sugar Seks Magik. De grote doorbraak van de band. Henk en Anthony maakten ooit samen een reis door de jungle van Borneo, op zoek naar de oorsprong van de tatoeage. Een mooi avontuur, zou je zeggen. Tot ze de tourguide uit het oog verloren, verdwaalden en de reis veranderde in een levensbedreigende survival expeditie, die in het teken stond van schurft, bloedzuigers en enorme vloten kakkerlakken. “Wat de fuck heb jij met mij gedaan. Ik was bijna dood”, beet Anthony Henk toe. Maar dat is uiteindelijk maar een klein deukje gebleken in een verder heel innige vriendschap.
Dit is slechts één van de vele verhalen die Henk voor je in petto heeft. Gewoon in het café van Gigant, op Mixed Emotions Live. En om het toch een beetje informatief en leerzaam te houden, neemt hij je ook mee in zijn eigen bijzondere kijk op creativiteit. Over marketing laten we ‘m maar niks zeggen. Kun jij je betere kroegpraat voorstellen?